Nettisivuston ylläpito ei ole kulu vaan järkevä investointi

Nettisivuston huolenpito ei ole kulu vaan järkevä investointi

Jotta nettisivut toimivat mahdollisimman tehokkaasti, ne vaativat – aivan kuten muutkin ohjelmistot – säännöllistä huolenpitoa.

Jos nettisivustoa ei ylläpidetä lainkaan, sillä on samankaltainen vaikutus kuin jos laiminlyöt autosi öljynvaihdot ja muut huoltotoimenpiteet. Jos auton ennaltaehkäisevät huoltotoimenpiteet jätetään tekemättä, autoon tulee vika ja matka katkeaa.

Sama koskee nettisivuja. Jos nettisivuista ei pidetä huolta, sivustoon voi tulla vika, joka estää sitä toimimasta oikein.

Olet varmaan samaa mieltä siitä, että sivustosi on oltava aina asiakkaidesi käytettävissä ja annettava yrityksestäsi paras mahdollinen ensivaikutelma?

“Ei nettisivuja ole pakko päivittää – kyllä ne siellä pysyy”

Jos sivustoasi ei ylläpidetä eikä sen toimintaa tarkkailla jatkuvasti, sinulta voi jäädä saamatta joka kuukausi kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia euroja.

Jos potentiaalinen asiakas tulee sivustollesi ja sivustosi ei toimi oikein tai joka sivulla näkyy ilmoitus tietokantavirheestä, asiakkaasi äänestävät hiirellään tai sormillaan ja poistuvat sivustoltasi – ja todennäökisesti kilpailijasi sivustolle.

Nettisivujen taustalla oleviin ohjelmiin julkaistaan tärkeitä päivityksiä säännöllisesti, koska sivustoja yritetään hakkeroida hyödyntämällä näissä ohjelmistoissa havaittuja tietoturva-aukkoja – joita siis edellä mainituilla päivityksillä tukitaan.

On kuitenkin hämmästyttävää, kuinka monet nettisivujen omistajat eivät tiedä tai varmista, toimiiko heidän sivustonsa kuten sen pitääkin ja onko sivuston tärkeät päivitykset ajan tasalla.

Tosiasia kuitenkin on, että jos sivustollasi on huomaamatta tai korjaamatta jääneitä ongelmia, kuten toimimattomia yhteydenottolomakkeita tai että sivustosi on kaatunut eli pois pelistä, menetät asiakkaita ja rahaa koko ajan.

Nettisivujen säännöllisen ylläpidon hyödyt

Monet ihmiset eivät tule miettineeksi nettisivuston ylläpidon tuomia hyötyjä:

Nettisivujen latautumisnopeus ja toimivuus (eli onko sivusto käytettävissä vai virhetilassa ja toimivatko kaikki linkit yms. toiminnot), riippuvat siitä, toimivatko WordPress ja sen lisäosat niin kuin niiden pitää – ja ovatko niiden päivitykset ajan tasalla.

Nettisivuston kehittäminen eli uudet ja mielenkiintoiset sisällöt sekä ulkoasuun tehtävät päivitykset taas edellyttävät siitä, että sisältöjä on helppo päivittää ja ettei päivityksistä aiheudu mitään ongelmia tai virhetilanteita – ja etenkin sitä, että sinulla on joku, jonka puoleen voit kääntyä jos tarvitset apua esimerkiksi jonkin uuden idean toteuttamisessa.

Miten Digitoimisto Jargon pitää huolta kumppaneidensa sivustoista

Jargon huolehtii kaikkien huolenpitoasiakkaidensa sivuista tarkkaan mietittyjen ja testattujen menetelmien mukaisesti.

Sivustot varmuuskopioidaan aina ennen päivitysten tekemistä ja kun päivitykset on tehty, tarkistamme huolellisesti, että sivustosi toimii täydellisesti myös päivitysten jälkeen.

Käyttämämme ylläpito-ohjelmat pitävät kirjaa kaikista päivityksistä, joten jos jokin menisi vikaan, pystymme selvittämään ongelman syyn nopeasti ja palauttamaan ongelman aiheuttaneen ohjelmiston sen aiempaan ja toimineeseen versioon.

Huolenpitopaketteihimme sisältyy myös kuukausittain lähetettävä Huolenpitoraportti, josta käy ilmi kaikki sivustolle tehdyt päivitykset, käytettävyysprosentti (keskimäärin 99,8%).

Nettisivujen huolenpitoon sisältyvät myös säännölliset tietoturva- ja haittaohjelmatarkistukset. Jos havaitsemme tarkistuksessa jonkin ongelman, korjaamme sen useimmissa tapauksissa jo ennen kuin edes havaitset sen olemassaoloa.

Ei pelkkää teknistä ylläpitoa

Jargonin huolenpitopalvelu ei rajoitu vain sivustosi tekniseen ylläpitoon vaan tarjoamme käyttöösi koko asiantuntemuksemme!

Tämä tarkoittaa, että et maksa vaan tekemistämme asioista vaan myös siitä, että sinulla on käytössäsi rautainen asiantuntija, jolta voi aina kysyä että ”voisiko tehdä tällaisen”, ”kuulin/näin jossain tällaisesta, olisiko siinä järkeä meille”.

Se tarkoittaa myös, että sinun ei tarvitse miettiä joka idean kohdalla, että “kukakohan tekisi tämän” tai käydä itse googlailemaan ja testata esimerkiksi viittä eri chat-palikkaa tai Facebook-chat-toimintoa ja huomata silti hetken päästä, että valitsit väärin.

Osaamme kertoa, miten uusi hieno ideasi kannattaa toteuttaa, mitä sinun tulee ehdottomasti ottaa siinä huomioon ja kerromme tietysti mitä ei kannata tehdä. Jo pelkkä virheiden välttäminen ja oikean menetelmän löytäminen ilman turhaa ja aikaa vievää tutkiskelua tarkoittaa, että huolenpitomme maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Lisäksi kerromme huolenpitokumppaneillemme jatkuvasti uusista mielenkiintoisista mahdollisuuksista ja alan keskeisistä muutoksista, kuten Googlen ja Facebookin algoritmimuutoksista, tietosuojalainsäädännöstä jne.

Ja mikä parasta, huolenpitosopimuksemme ovat aina toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia, joten et sitoudu pitkiin sopimuksiin ja jos et koe kumppanuutta hyödylliseksi, voit joko vaihtaa pakettia tai perua sopimuksen ja huolehtia sivustosi ylläpidosta itse.

Tee-se-itse ylläpidon vaarat

Jos päätät huolehtia nettisivujesi ylläpidosta itse, se voi tulla kalliimmaksi kuin luulet.

Jos esimerkiksi päivität WordPressin ja sen lisäosat aina Ohjausnäkymästä, päivityksistä ei jää mitään merkintöjä eli seurattavia jälkiä.

Jos jonkun lisäosan päivitys aiheuttaa ongelman ja havaitset sen muutamaa viikkoa myöhemmin, sinun on todella vaikea muistaa tai tietää, mikä sivustollasi on muuttunut ja miten pääset takaisin ongelmattomaan tilanteeseen.

Voi olla, että ainoa mahdollisuutesi on palauttaa viikkoja tai kuukausia sitten tehty varmuuskopio. Tämä puolestaan voi tarkoittaa sitä, että menetät sivustolle tehdyt sisältöpäivitykset, verkkokaupan ostotapahtumat ja käytännössä kaiken, mitä olet tehnyt sivustollasi viimeisimmän varmuuskopion jälkeen.

Lisäksi, jos et osaa palauttaa varmuuskopiota itse, joudut tilaamaan sen palveluntarjoajaltasi, jolla joko on tai ei ole viimeaikaisia varmuuskopioita ja joiden palauttamisesta he veloittavat usein vähintään 50-100 euroa (katso esimerkkejä: https://www.lounacom.fi/hinnasto/, https://capnova.fi/hinnasto/)

Ongelmien korjaaminen on aina kalliimpaa kuin niiden ennaltaehkäiseminen

Kokemuksen ja osaamisen puuttuminen ja ylläpitotoimien laiminlyönti voi rikkoa sivustosi ulkoasun ja toimivuuden.

Jos näin pääsee käymään, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

Vaihtoehto 1: yrität korjata ongelman ja sivustosi itse. Korjaamiseen käyttämäsi aika on pois kaikesta muusta hyödyllisestä jota voisit tehdä yrityksesi hyväksi ja saatat helposti vain pahentaa tilannetta entisestään.

Vaihtoehto 2: maksat asiantuntijalle hänen pyytämänsä (ja usein melko kovan) hinnan sivustosi korjaamisesta. Lopputulos on sama kuin alun autovertauksessa, korjaaminen on kalliimpaa kuin asianmukainen ylläpito. Säännöllinen öljynvaihto estää moottoria rikkoutumasta ja nettisivuston säännöllinen ylläpito takaa, että sivusto toimii kuten sen pitää.

Jätä ylläpito ammattilaisten tehtäväksi

Käytä työaikasi siihen, minkä osaat parhaiten ja mikä vie liiketoimintaasi eteenpäin, ja anna meidän huolehtia sivustosi ylläpidosta eli siitä, missä me olemme hyviä.

Jos saisit haasteen käräjäoikeuteen, et varmaan lähtisi istuntoon ilman asianajajaa.
Miksi siis yrittäisit huolehtia nettisivujesi teknisestä ylläpidosta itse, koska et ole nettisivujen ylläpidon erikoisasiantuntija?

Kun jätät sivustosi päivitykset ja ylläpitotoimet kokeneen nettisivujen ylläpitotiimin huoleksi, et menetä yhtään mahdollista kauppaa ja asiakasta teknisten ongelmien vuoksi eli säästät todennäköisesti selvää rahaa.

Jos haluat antaa sivustosi ylläpidon Jargonin hoidettavaksi, ota meihin yhteyttä niin kerromme sinulle tarkemmin, miten voit varmistaa, että sivustosi toimii aina kuten sen pitääkin. Näin saat sivustostasi parhaan mahdollisen hyödyn ja mikä tärkeintä, voit keskittyä rauhassa siihen missä olet parhaimmillasi ja mistä on yrityksellesi tai yhdistyksellesi eniten hyötyä!

Keskustele aiheesta

Hannu Jaatinen

Lähes kaiken kantapään kautta oppinut WordPress- ja nettisivuasiantuntija, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja henkilöbrändejä saamaan enemmän hyötyä nettisivuista ja muista verkon tarjoamista mahdollisuuksista ... ja lupaa yrityksen nimestä huolimatta että et joudu kuuntelemaan sanaakaan turhaa jargonia.