Miksi nettisivuista kannattaa maksaa 500 euron sijaan vähintään 2000 €?

NETTISIVUTARJOUSTEN VERTAILU ON VAIKEAA

Kun yritys tai henkilö pyytää tarjousta nettisivuista, he saavat yleensä monta tarjousta, joissa kerrotaan paljon teknisiä asioita ja listataan mitä sivustolle tehtäisiin – graafinen suunnittelu, mahdolliset teemat, koodaus jne.).

Sen jälkeen listataan hieman referenssejä, joita asiakas voi käydä katsomassa, ja lopuksi kerrotaan kuinka paljon sivusto maksaisi kyseisen tekijän tai digitoimiston tekemänä.

Tarjousten pyytäjän tehtävänä on sitten vertailla teknisiä asioita ja referenssejä ja yrittää miettiä, miksi ihmeessä heidän ei kannata ottaa halvinta tarjousta – etenkin jos kyseisen tahon referenssisivut näyttävät ihan hyviltä.

NETTISIVUT TÄYTYY OLLA JA MIELELLÄÄN TYYLIKKÄÄT NETTISIVUT

Nettisivuihin liittyy kaksi väärää uskomusta ja ajattelutapaa.

  1. Nettisivut ajatellaan kustannukseksi
  2. Ajatellaan, että yrityksellä on oltava nettisivut. Tai jos edelliset nettisivut ovat vanhentuneet ja kilpailijoille on uudemmat, niin ajatellaan, että pitää olla nykyistä tyylikkäämmät nettisivut ja että tyylikkyys ratkaisee kaikki ongelmat

Totuus on kuitenkin, että yksikään yritys ei tarvitse nettisivuja eikä edes tyylikkäitä nettisivuja, koska ne eivät itsessään auta yhdenkään yhdistyksen tai yrityksen toimintaa.

Oletko eri mieltä? Lue ihmeessä eteenpäin.

 

JOS HALUAT OIKEASTI HYÖTYÄ NETTISIVUISTA, SUHTAUDU NIIHIN OIKEIN

Nettisivut tulee ajatella aina yrityksen/organisaation toimintaan tehtäväksi investoinniksi, jonka on tarkoitus maksaa itsensä nopeasti ja moninkertaisesti takaisin.

Vaikka nettisivujen ulkoasu onkin ensivaikutelman vuoksi tärkeää, sivujen omistajan ja liiketoiminnan kannalta on paljon tärkeämpää miettiä:

  • tuoko sivusto jatkuvasti yhteydenottoja
  • saako omistaja sivuston kautta tuotteista/palveluista kiinnostuneiden yhteystietoja
  • löytyykö sivusto hyvin hakukoneilla
  • puhuttelevatko tekstit sivuille saapuvaa kävijää
  • ohjaako ja kuljettaako sivusto kävijää kohti haluttua tavoitetta
  • onnistuuko yhteydenotto helposti millä laitteella tahansa
  • näyttääkö sivu (vähintään yhtä) hyvältä mobiililaitteissa, joita käytetään jo tietokoneita enemmän
  • onko sivusto aina näkyvissä ja latautuuko se nopeasti – jos sivu latautuu hitaasti, käyttäjät äänestävät hiirellä ja Google tiputtaa hakutuloksissa
  • onko sivustoa helppo ylläpitää ja kehittää
  • onko sivustolle laadittu selkeitä tavoitteita ja onko näiden tavoitteiden saavuttamiseksi laadittu tarkka jatkosuunnitelma

Nämä kaikki edellä mainitut määrittävät yhdessä sen tärkeimmän ja itse asiassa ainoan asian, johon nettisivujen tarjouksia vertaillessa tulisi kiinnittää huomiota?

Kuinka paljon tämä sivusto tulee tuottamaan “viivan alle” kuuden kuukauden, 12 kuukauden tai vaikka 3 seuraavan vuoden aikana?

Toisin sanoen, 500 euron sivusto, joka tuo ensimmäisenä vuotena 1000 euroa lisää tuloa, on PALJON KALLIIMPI INVESTOINTI kuin 3000 tai 5000 euron sivusto, joka tuo ensimmäisenä vuonna 7000 euroa.

Tämä tulo tai tulosparannus ei ole aina puhdasta myyntiä, vaan se voi ja useimmissa tapauksissa onkin lisääntyneitä yhteydenottoja, yrityksen palveluista kiinnostuneiden asiakkaiden sähköpostiosoitteita, kiinnostuneiden asiakkaiden vakuuttamista tarkkaan suunnitelluilla sähköpostisarjoilla, yrityksen imagon parantumista jne.

Näiden lisäksi tulosta saadaan parannettua myös niin, että sivusto ja sen ylläpito sekä kehittäminen suunnitellaan niin, että se säästää päivittäin yrittäjän tai yrityksen työntekijöiden aikaa, jolloin he voivat käyttää tuon ajan siihen, jossa he ovat parhaimmillansa ja joka vie yrityksen liiketoimintaa eteenpäin.

Miten Digitoimisto Jargonin nettisivut auttavat asiakkaitamme?

Jos pyydät Digitoimisto Jargonilta tarjousta nettisivuista, me emme edes suostu antamaan tarjoustamme ennen kuin olemme tutustuneet yrityksesi tai organisaatiosi liiketoimintaan, henkilöstöön sekä haasteisiin ja tavoitteisiin.

Jos tekisimme nettisivuja ilman tavoitteita, olisit varmasti tyytyväinen uuteen sivustoosi sen julkaisuhetkellä mutta ajan myötä huomaisit, ettei siitä ole toivottua hyötyä sinulle tai yrityksellesi – ja miksi ihmeessä olisi, koska sen suunnittelussa ei olisi huomioitu lainkaan mitä sivuston tulisi tehdä, jotta se auttaisi sinua ja yritystäsi mahdollisimman tehokkaasti.

Me aloitamme jokaisen sivuston ja siihen liittyvien sähköisten ratkaisujen suunnittelun aina todella perusteellisella selvitysvaiheella.

Istumme asiakkaan kanssa alas ja sukellamme mahdollisimman syvälle heidän toimintaansa ja etsimme tärkeitä asioita ja ongelmia, joiden ratkaisemisesta on heille kaikista eniten hyötyä.

Esimerkki todellisen ongelman löytämisestä:


Asiakas
: Haluamme uudet hienot ja meidän logon väreissä olevat nettisivut näillä teksteillä ja kuvilla

Digitoimisto X: Selvä homma. Voimme tehdä ne 1500 eurolla ja projekti kestää 3 viikkoa.

Asiakas: Haluamme uudet hienot ja meidän logon väreissä olevat nettisivut näillä teksteillä ja kuvilla
Digitoimisto Jargonin vastaus: Miksi tarvitsette uudet nettisivut?

V: Haluamme näkyä paremmin Googlen hakutuloksissa?

K: Miksi haluatte näkyä paremmin Googlessa?

V: Haluamme sivuillemme enemmän kävijöitä.

K: Miksi haluatte sivuillenne enemmän kävijöitä?

V: Jotta saamme enemmän yhteydenottoja.

Tämä pelkistetty esimerkki osoittaa siis sen, että hienot yrityksen brändin mukaiset nettisivut eivät ratkaisisi yrityksen todellista ongelmaa.

Ongelman ratkaisu edellyttää hakukoneoptimoinnin lisäksi myös sitä, että sivusto ohjaa kävijää ottamaan yhteyttä ja että yhteydenotot onnistuvat helposti millä laitteella tahansa ja että yhteydenottolomakkeet ja mahdolliset chat-toiminnot suunnitellaan niin, että asiakkaalta saadaan jo ensimmäisellä yhteydenotolla mahdollisimman paljon tietoja.

Lisäksi yrityksen kannalta on tärkeää, että sivusto rakennetaan niin, että se kerää yhteydenottojen lisäksi myös palveluista kiinnostuneiden asiakkaiden sähköpostiosoitteita tarjoamalla heille hyödyllistä sisältöä ja apua sähköpostiosoitetta vastaan.

Sähköpostiosoitteen saaminen nimittäin mahdollistaa sen, että yritys pystyy lähteä rakentamaan asiakas- ja luottamussuhdetta huolella mietittyjen sähköpostisarjojen avulla eli tarjoamalla asiakkaalle hyödyllistä sisältöä (ei tuputtavaa myyntiä), ja yritys saa itsensä näyttämään oman alansa palvelevalta ja luotettavalta huippuammattilaiselta.

KUN TARVITSET UUDET NETTISIVUT, MUISTA NÄMÄ ASIAT

  • Nettisivut ovat investointi, ei kustannus
  • Älä koskaan lähde rakentamaan nettisivuja ilman huolellista tavoitteiden määrittelyä
  • Valitse tavoitteet aina niin, että voit mitata niitä – haluan enemmän kävijöitä on ihan OK tavoite, mutta haluan että sivustolla käy kuukaudessa 100 uutta kävijää enemmän viimeistään 6 kuukauden päässä on hyvä konkreettinen, jota voi seurata ja mitata
  • Älä koskaan valitse sivustosi tekijää vain hinnan perusteella
  • Varmista, että sivuston tekijä tarjoaa halutesssasi myös jatkuvaa apua sivustosi toiminnan ja tehokkuuden seurantaan ja kehittämiseen – kukaan ei pysty tekemään kaikkea juuri oikein ensimmäisellä yrittämällä, joten sivuston jatkuva kehittäminen on todella tärkeää
  • Kun tutustut tekijän aiempiin sivustoihin, älä keskity ulkonäköön vaan pyri selvittämään, onko niistä ollut asiakkaalle todellista hyötyä ja ovatko ne maksaneet itsensä takaisin?  

HALUATKO TIETÄÄ, MITEN VOISIMME AUTTAA SINUA?

Jos yrityksesi tai organisaatio tarvitsee uudet nettisivut tai ei ole tyytyväinen siihen, miten nykyiset nettisivut tukevat liiketoimintaa, kuulisimme erittäin mielellämme teidän haasteistanne ja tavoitteistanne.

Olen varma, että löydämme jo ensimmäisessä tapaamisessamme asioita, joita voisimme kehittää.

Ja jos ette halua sitoutua heti koko projektiin, voimme tehdä yhdessä perusteellisen selvityksen teidän nykytilanteestanne ja auttaa teitä laatimaan järkeviä tavoitteita verkkotoimintaanne varten.

Tämä maksullinen selvitysvaihe ei velvoita teitä mihinkään vaan voitte halutessanne viedä listan jollekin toiselle toimittajalle. Jos kuitenkin uskotte projektin meidän tehtäväksemme, vähennämme selvitysvaiheen maksun projektinne kokonaishinnasta.

Napsauta tästä ja kerro lisää toiminnastanne niin kerromme, kuinka voimme auttaa teitä

Jos artikkelista oli sinulle hyötyä, jaa ihmeessä se muidenkin luettavaksi

Hannu Jaatinen

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lataa ILMAINEN opas

Saat viisi helposti toteuttavaa vinkkiä, jotka auttavat tuomaan sivustoltasi enemmän asiakkaita ja yhteydenottoja

Anna nimesi.
Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.