Hyödynnä sähköpostin allekirjoitus markkinoinnissa

Haluatko lisää kävijöitä nettisivuillesi, Facebook-sivuillesi tai muille sosiaalisen median tileillesi mutta et ehdi panostaa mainontaan?

Veikkaan, että kuulut siihen suureen enemmistöön, joka jättää yhden erittäin helpon, tehokkaan ja lähes automaattisen markkinointikeinon kokonaan käyttämättä.

Ja kuten varmaan otsikosta jo arvasit, niin kyseessä on lähettämiesi sähköpostiviestien allekirjoitus.

***

Oletko koskaan laskenut kuinka monta sähköpostiviestiä sinä lähetät päivässä tai viikossa?

Joidenkin tilastojen me käytämme jopa keskimäärin jopa 3 tuntia työpäivästämme sähköpostin parissa ja lähetämme kymmeniä sähköpostiviestejä joka päivä.

Miksi et siis käyttäisi pientä hetkeä ja loisi itsellesi tyylikästä allekirjoitusta, josta on sinulle hyötyä monella tavalla?

***

Sähköpostin hyvä puoli on nimittäin se, että sinulla on usein valmis yhteys henkilöön, jolle lähetät sähköpostia.

Näin ollen omien nettisivujesi ja sosiaalisen median tilien listaaminen tai blogisivuston sisällyttäminen allekirjoitukseen ei tunnu mitenkään tuputtamiselta tai tunkeilevalta mainostamiselta vaan päinvastoin.

Sähköpostiesi vastaanottaja voi olla hyvinkin kiinnostunut mitä allekirjoituksessa olevien linkkien takaa löytyy!

***

Miksi sinun kannattaa luoda itsellesi sähköpostiviestien allekirjoitus?

  1. Tyylikäs ja hyvin laadittu allekirjoitus antaa myös sinusta ammattimaisen kuvan
  2. Hyvin laadittua allekirjoitusta käyttävät lähettäjät muodostavat selkeän vähemmistön, joten erotut joukosta positiivisesti
  3. Saat selkeän edun niihin nähden, jotka jättävät tämän mahdollisuuden kokonaan hyödyntämättä
  4. Säästät aikaa ja vältyt kirjoitusvihreiltä 🙂
  5. Tehostat omaa markkinointiasi melkein huomaamatta

***

Mitä allekirjoitukseen sitten voi laittaa?

Voit luoda itsellesi monia erilaisia allekirjoituksia, joista sitten vain valitset viestiä kirjoittaessa tilanteeseen sopivan vaihtoehdon.
Tässä muutamia ajatuksia ja ehdotuksia, mitä voit “markkinoida” allekirjoituksessasi:

  1. Omat/yrityksesi internet-sivut
    Huom! Jos asennat sivustollesi seurantaevästeen, voit tarkentaa jatkossa esimerkiksi Facebook-mainoksiasi sivustollasi käyneille henkilöille, jolloin mainonta on mitä todennäköisemmin sekä tehokkaampaa että edullisempaa
  2. Facebook-sivu
    Voit lisätä allekirjoitukseesi linkin Facebook-sivullesi ja/tai vaikka Facebookissa tekemäsi ryhmän tai tapahtuman sivulle
  3. Muut sosiaalisen median tilit
    Valitse kanavat/tilit tarkoituksen ja oman käyttösi mukaan, eli älä linkitä tileille, joita et käytä.
    – Jos haluat B2B-asiakkaita, linkitä allekirjoitukseen LinkedIn-tilisi
    – Jos olet ahkera Twitterin tai Pinterestin käyttäjä, ota ne mukaan jne.
    Linkkeinä kannattaa käyttää kyseisten somepalveluiden kaikkien tuntemia kuvakkeita
  4. Tarjoussivu omilla internet-sivuilla, Facebookissa tai verkkokaupassa
    Kun vastaanottaja on “oikea”, niin sähköpostiesi mukana lähes huomaamatta lähetetty tarjouslinkki voi olla yllättävän tehokas. Tarjoussivun luominen onnistuu tänä päivänä todella näppärästi, ja jos et osaa tehdä sitä omille internet-sivuillesi niin voit tehdä tarjouksen helposti Facebookiin tai vaikka suomalaiseen Holvi-verkkokauppaan, jonka perustat oikeasti 10 minuutissa.

***

Miten teet itsellesi tyylikkään ja tehokkaan allekirjoituksen?

Verkosta löytyy useita erilaisia ilmaisia ja maksullisia työkaluja, joiden ansiosta sinun ei tarvitse osata kirjoittaa HTML-koodia tai olla mikään internet-guru.

Maksullisten palveluiden etuna on usein se, että ne sisältävät myös tilasto- ja seurantatiedot eli pystyt tarkistamaan milloin tahansa, onko allekirjoituksesi toiminut odotetulla tavalla, heikommin vai kenties jopa paremmin kuin uskalsit odottaa.

Muista tarkistaa, että allekirjoituksesi näkyy hyvin myös pelkkänä tekstinä, eli silloin kun viesti luetaan niin, että kuvia ei näytetä.

ÄLÄ siis laita esimerkiksi kaikkia somelinkkejä ainoastaan kuvakkeina/logoina, koska moni sähköpostiohjelma ei näytä kuvia oletuksena.

***

Tässä muutama työkalu, joilla voit tehdä allekirjoituksen helposti

 

 

Keskustele aiheesta

Hannu Jaatinen

Lähes kaiken kantapään kautta oppinut WordPress- ja nettisivuasiantuntija, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja henkilöbrändejä saamaan enemmän hyötyä nettisivuista ja muista verkon tarjoamista mahdollisuuksista ... ja lupaa yrityksen nimestä huolimatta että et joudu kuuntelemaan sanaakaan turhaa jargonia.